en berättelse om familjen Carl o Hulda Emanuelsson
Affärsidén
- - - - -
- - - - - - - - -
Affärside. Välj ett alternativ!
PRODUKT:
- - - - - -
MÅLGRUPP:
- - - - - -
RESURSER:
- - - - - -
BEHOV:
Vad har du för affärsidé?
Ekonomisk historia
Företagets affärsidé talar om inriktning och utformning av verksamheten. I affärsidén skall det bl.a. framgå vilken marknad företaget riktar sig och vilka behov som är grunden för själva affärsiden. Det är dessa behov som företagets affärside tillfredsställer genom sin produkt, vara eller tjänst. Utöver detta så skall affärsiden lyfta fram företagets styrka och unika kompetens. Med andra ord; vad, hur och till vem företaget skall sälja och det skall även då framgå vad som är unikt för företaget.
En länk om affärsidén som kan vara värd att beakta
Enkelt uttryckt skall en affärsidé ge svar på följande frågor:
Vilka behov?
Hos vem?
På vilket sätt?
Med vilka resurser?
.
Formulera alltså din affärsidé som svarar på vad ni ska göra;
Vem ska ni sälja till och varför kunderna ska välja just er?
Vilket behov hos kunder löser er idé?
Vilka är era kunder/målgruppen? En idrott intresserad man i medelåldern? Eller en stressig småbarnsmamma.
Hur skall detta gå till och hur skall ni nå era kunder - och vart finns era kunder?
Hur löser ni kundens problem?
Varför skall kunden köpa av just dig?
UPS (unique Selling Prosposition) unika säljpoäng – Vad är ditt företags USP, dvs vad är det som är unikt med ditt företag som göra att kunderna skall välja dina varor/tjänster?
Ex; ” Att utveckla, tillverka och sälja en anordning som skall hjälpa långfärdsskridskoåkare och bandyspelare att kunna slipa sina egna skridskor” Självslip UF
Vara/Tjänster och produktion
Beskriv vilka unika egenskaper er vara eller tjänst har; Prisnivå, servicegrad, produktion)
Vad gör ni?
Vad är det som är unikt med er produkt eller tjänst
Hur skall ni producera? Hur lång tid tar det att producera?
Var skall ni hålla till med produktionen /när ni utför tjänsten?
Vad kostar det att producera? Är det bättre att köpa in eller att göra själv?
Hur många måste ni sälja för att tjäna pengar?
Vilka resurser behöver jag?
Hjälp till att formulera affärsidén
Modell 1
1. Vilket (vilka) är behovet vi skall lösa?
2. Vem är det som har detta behov?
3. Hur kan vi tillfredställa detta behov?
4. Vilka är våra konkurrensfördelar?
5. Vilkaär våra mål (marknadsposition/-er)?
Modell 2
Inom affärsområdet __________ skall vi erbjuda __________ (tjänster/produkter)
till __________ (marknad/kund)
för deras behov av __________ (problemlösning/funktion).
Vår konkurrenskraft baseras på __________ (konkurrensfördelar/unikitet)
och grunden för vår lönsamhet är __________ (intäktsfaktor).
Lite regler man bör följa då affärsidén formuleras. En affärsidé ska:
Motsvara ett marknadsbehov.
Vara unik.
Uttryckas begripligt.
Kunna uttryckas kortfattat d v s i en till två meningar.
Ange färdriktningen.
Vara operativ.
Ge en grund för företagets identitet, företagsprofil.
(Senaste) caféet på Kilbäcksgan (bredvid anikaffär)
Körskolan på Sinclair
Körskolan Lagerbergsgatan
Ejnars körskola
Körskolan Kilbäcksgatan / Zachaus gränd
Garnaffär Kilbäcksgatan
Lasses Garn & Textil, Kungstorget 2
Uthyrning festkläder Kilbäcksgatan
Gym Rehab på Brattgatan
Motionshuset
WestCoast
Sportlife
Halalkött på Bastionsgatan
Wahington & Ohlson, Södra Drottninggatan (typ 39)
Gym på Bastionsgatan
Orienthallen, Tjärhovsgatan på Söder
Blomsteraffär/presentaffär på Stora Hellevigsvägen
Blomsteraffär/presentaffär på Kocksgränd/Norra Hamngatan
Presentaffär vid torget/ även post
Kosmetisk affär Strömstadvägen
Ecobutik Sörkällegatan/Asplundsgatan, mer inåt Styrmansgatan
Datorbutik PINS, Lagerbergsgatan
Elektonikhuset, Södra Drottninggatan (bredvid Jakob´s)
Look a Like Mode AB, Kungsgatan 17
Sklepik (polska livsmedel), Kilebäcksgatan
Blackbeauty.afroshop. Kungsgatan
Frösunda. Personlig assistans. Kungsgatan. Se www.frosunda.se
Samma budskap men olika nivåer
På olika sätt kan man använda sig av olika begrepp som talar om vad man skall sätta fokus på i företagets verksamhet. Sådana begrepp kan vara; Vision, Affärsidé och övergripande Mål. I förlängningen kan man lägga till Affärsplan.
Det gemensamma är att dessa begrepp förmedlar samma budskap. Det är enbart detaljeringsnivån som är olika.
- Visionen legitimerar verksamhetens roll i samhället
- Affärsidén konkretiserar visionen och stakar ut verksamhetens yttre gräns.
- De övergripande målen beskriver vad affärsidén ska ge för ekonomiskt och marknadsmässigt resultat på längre sikt.
- Affärsplanen, slutligen, skall i detalj visa hur målen ska nås.
Tryck på de olika bilderna nedan:
Omvärldsanalys är förstås en annan viktig ingrediens i verksamhets viktiga planeringsarbete. Läs mer här och beakta.
Affärsplanen är pricken över i:et och här lägger man ner ett omfattande arbete för att lyckas i den utsatta konkurrenssituationen som råder.
Vi lugnar os med affärsplanen. Men här ser du ändå ett exempel på hur en sådan kan utformas.